Logo

PARTNER VÁŠHO ZDRAVIASme súčasťou skupiny AGEL, najväčšieho súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

CALL CENTRUM

053 333 23 32

RECEPCIA

045/5201 111
045/5201 245
[email protected]

O nemocnici

Radí klinická psychologička: Ako zvládnuť návrat do školy bez stresu?

19.8.2025

Blíži sa september a s ním aj začiatok školského roka. Po prázdninách plných voľnosti, ponocovania a uvoľnenej atmosféry môže byť návrat do školských lavíc pre deti i rodičov výzvou. Klinická psychologička Mgr. Zuzana Brežná z Nemocnice AGEL Zvolen radí, ako deťom pomôcť zvládnuť tento prechod bez zbytočného stresu, obáv či dokonca fyzických prejavov ako bolesť brucha alebo ranný plač.

Veľmi dôležitým krokom je návrat k spánkovému režimu, ktorý zodpovedá školskému rozvrhu. Ten by mal prebehnúť postupne a s rešpektom na individuálne potreby či nastavenie detí. „Počas leta sú deti často zvyknuté ponocovať, dlhšie spať, fungovať v uvoľnenejšom rytme. Návrat k školskému režimu preto odporúčam začať už niekoľko dní pred 1. septembrom – ideálne týždeň vopred,“ vysvetľuje Mgr. Zuzana Brežná.

Podľa nej je dobré každý deň posunúť čas ukladania na spánok o 15 až 20 minút a zároveň skoršie vstávať. Tento režim je vhodné dodržať aj počas víkendov. „Telo aj psychika si na zmenu režimu potrebujú zvyknúť. Náhla zmena z voľna na striktný režim vie spôsobiť podráždenosť, únavu, zníženú pozornosť, ale aj emočné výkyvy. Preto treba nastavenie režimu vnímať ako proces, nie jednorazový pokyn,“ približuje odborníčka z Nemocnice AGEL Zvolen.

Tiež je vhodné, aby sa deti aspoň hodinu pred spaním vyhli pozeraniu do mobilov či na obrazovky. „Vhodné je vytvoriť si večerný rituál, ktorý umožní navodiť pocit pohody a pokoja. Rozhovor s dieťaťom o situáciách alebo zážitkoch z konkrétneho dňa, čo sa mu páčilo, čo nie, čo bolo ťažké, čoho sa možno bálo, môže byť veľmi užitočný,“ radí psychologička. Dodáva, že dieťa spí pokojnejšie, ak má možnosť uzavrieť si niektoré zážitky, ktoré v ňom vyvolali silné emócie.

Nové prostredie či kolektív sú výzvou aj pre dospelých, deťom sa preto netreba čudovať, ak spočiatku zaspätkujú. Pre niektoré z nich môže byť stresujúcim faktorom nový kolektív, pre iných noví učitelia či nové predmety. „Strach z neznámeho je prirodzený. Namiesto bagatelizovania obáv dieťaťa odporúčam otvorený rozhovor. Záujem, porozumenie a uistenie, že je normálne mať obavy a že sú kľúčové pre zdravú adaptáciu,“ hovorí Mgr. Brežná. Zároveň upozorňuje, že nie každé dieťa zareaguje na diskomfort plačom: „Niektoré deti sa uzavrú, iné začnú vymýšľať výhovorky, prečo do školy nemôžu ísť. Aj to je signál, že potrebujú podporu a porozumenie.“

Pre prvákov je začiatok školských dní zásadným životným krokom. „Už nie sú len deťmi, ale stávajú sa žiakmi. Ich svet sa mení – noví ľudia, povinnosti, pravidlá. Je dôležité vytvárať bezpečné domáce zázemie, kde sa môžu zveriť so svojimi pocitmi. Zároveň pomáha, keď majú vopred predstavu, ako bude vyzerať ich deň, kam pôjdu, čo si majú zobrať,“ radí zvolenská psychologička. Nákup školskej tašky je podľa nej taktiež veľká vec a pre deti je akýmsi míľnikom. Radí preto deti zapojiť aj do nákupu ostatných školských potrieb – aby si sami vybrali, čo sa im páči. Vďaka tomu pôjdu do školy s väčšou radosťou.

Čo sa týka stredoškolákov, Mgr. Brežná upozorňuje na časté zľahčovanie ich prežívania: „Aj keď už ide o staršie deti, stále sú vo vývine. Prechod na strednú školu často prináša tlak na výkon, nové prostredie a zabúda sa na stratu starých kamarátstiev či pomyselnú rozlúčku s detstvom tak, ako ho doposiaľ poznali.“ Prvotné pocity osamelosti alebo zníženého sebavedomia sú podľa nej normálne a pomáha, keď rodičia neporovnávajú a nechajú deťom čas na adaptáciu.

„Zvládnutie začiatku školského roka bez stresu nie je o dokonalosti, ale o empatii, stabilite a dôvere medzi rodičom a dieťaťom,“ uzatvára klinická psychologička Mgr. Zuzana Brežná z Nemocnice AGEL Zvolen, pričom prikladá niekoľko rád na záver.

  • Komunikujte bez nátlaku – pýtajte sa otvorene, nehodnoťte dopredu a akceptujte, ak dieťa spočiatku nebude chcieť hovoriť. Ponúknite mu možnosť komunikovať, zaspomínajte si na vlastný nástup do školy a vaše obavy – pre dieťa to bude signál, že je v poriadku cítiť obavy z nových vecí a že sa to dá zvládnuť.
  • Buďte trpezliví – prispôsobenie sa režimu môže trvať niekoľko dní až týždňov.
  • Podporujte zdravé rituály – spoločné večere, čítanie pred spaním či pokojné rána pomáhajú budovať stabilitu.
  • Nezľahčujte prejavy úzkosti – ak sa objavia bolesti brucha, nevoľnosť alebo odmietanie školy, hľadajte príčinu a nereagujte trestom.
Späť