Informácie ako podať sťažnosť
Podávanie, riešenie a kontrolu vybavovania sťažností tak u fyzických, ako aj právnických osôb, upravuje Zákon o sťažnostiach č. 9/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov (ďalej ako "Zákon"). Právom každého pacienta alebo jeho blízkych je vyjadriť svoju nespokojnosť formou Sťažnosti, ak sa domnievajú, že sa porušilo ich právo pri poskytovaní Zdravotnej starostlivosti.
Sťažnosťou je:
- podanie fyzickej alebo právnickej osoby, ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo práv blízkych osôb, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou zo strany poskytovateľa zdravotnej starostlivosti,
- poukázanie na konkrétne nedostatky, najmä porušenie právnych predpisov.
Formy podávania sťažností:
Sťažnosť môže pacient alebo jeho blízky podať ústne alebo písomne v listinnej alebo elektronickej podobe:
- písomne podanie: poštou na adresu:
Nemocnica AGEL Zvolen a.s.
Kuzmányho nábrežie 28
96 001 Zvolen - Písomné podanie: vlastnoručne podpísanú sťažnosť v písomnej podobe odovzdá sťažovateľ priamo na sekretariát Nemocnice AGEL Zvolen a.s., 3.poschodie v budove Polikliniky,
- elektronicky: prostredníctvom formulára zverejneného na webovej stránke Nemocnice AGEL Zvolen a.s https://nemocnicazvolen.agel.sk/verejnost/dotazniky-spokojnosti.html alebo odoslaním sťažnosti e-mailom na adresu : [email protected] .
- ústne podanie: sťažovateľ spíše svoju sťažnosť s pomocou asistentky riaditeľa na sekretariáte Nemocnice AGEL Zvolen a.s., 3. poschodie budovy Polikliniky na príslušnom formulári (totožný s tým, ktorý je zverejnený na webovej stránke Nemocnice AGEL Zvolen a.s.)
- anonymné podanie: neobsahuje identifikačné údaje sťažovateľa, takáto Sťažnosť je kvalifikovaná ako podnet na zlepšenie kvality poskytovaných služieb, pretože neobsahuje všetky povinné náležitosti sťažnosti.
Z podanej Sťažnosti musí byť zrejmé, kto ju podal, v akej veci, prípadne akej osoby sa sťažnosť týka a čo konkrétne sťažovateľ sleduje a požaduje. Podmienkou na objektívne vybavenie Sťažností je uvedenie identifikačných údajov Sťažovateľa, udelenie súhlasu so spracovaním osobných údajov. V prípade, ak sa Sťažnosť týka tretej osoby, tak je potrebný aj písomný súhlas tretej osoby s vybavením Sťažnosti. V prípade, ak z obsahu Sťažností vyplýva, že súvisí s poskytovaním Zdravotnej starostlivosti tretej osobe a pri prešetrovaní Sťažnosti bude potrebné nahliadať do Zdravotnej dokumentácie tretej osoby, je potrebné doložiť oprávnenie konať v mene tretej osoby, a to na základe Plnomocenstva s úradne osvedčeným podpisom. Pre správnu identifikáciu odosielajúceho musí podanie obsahovať: meno, priezvisko, adresu a prípadne aj telefónny alebo e-mailový kontakt na odosielateľa.
Sťažnosť podaná na konkrétneho zamestnanca Nemocnice AGEL Zvolen a. s. bude považovaná za sťažnosť podanú na nemocnicu.
Každá podaná sťažnosť je riadne zaevidovaná, prešetrená, vybavená a sťažovateľ je v zákonnej lehote informovaný o výsledku vybavenia sťažnosti.
Odloženie sťažnosti:
Ak Sťažnosť neobsahuje všetky potrebné náležitosti, Nemocnica AGEL Zvolen a.s. vyzve Sťažovateľa na doplnenie Sťažnosti. Lehota na doplnenie je zvyčajne 10 pracovných dní. Ak Sťažovateľ svoju Sťažnosť v zákonnej lehote nedoplní, Nemocnica AGEL Zvolen a.s. má právo ju odložiť. Tiež má Nemocnica právo Sťažnosť odložiť pri nedodržaní niektorého ustanovenia bodu (1) § 6 dotknutého Zákona.
Lehota na vybavenie sťažnosti:
Naše zdravotné zariadenie sa snaží na sťažnosť, ktorá spĺňa všetky náležitosti uvedené vyššie, reagovať v čo najkratšom čase, najneskôr však do 60 pracovných dní, pričom lehota začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni doručenia Sťažnosti. Ak je Sťažnosť náročná na prešetrenie, môže vedenie spoločnosti Nemocnica AGEL Zvolen a. s. lehotu predĺžiť o ďalších 30 pracovných dní. Sťažovateľovi túto skutočnosť oznamuje písomne s uvedením dôvodu predĺženia lehoty.
Oznámenie o výsledku sťažnosti:
Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia Sťažovateľovi. Sťažovateľ nemusí byť spokojný s tým, ako bola Sťažnosť vybavená. V takomto prípade má právo obrátiť sa na niektorý z nadriadených orgánov poskytovateľa Zdravotnej starostlivosť alebo na inštitúciu, ktorá vykonáva dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo inštitúciu, ktorá sleduje dodržiavanie ľudských práv:
- AGEL SK a.s., Palisády 56, 811 06 Bratislava (akcionár nemocnice)
- Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pobočka Banská Bystrica, Wolkerova 34,974 04 Banská Bystrica (riešenie dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti)
- Úrad Banskobystrického samosprávneho kraja, Odbor zdravotníctva, Námestie SNP 23, 974 01 Banská Bystrica
- MZ SR – Odbor kontroly, vládneho auditu a sťažností, Limbová 2, P.O. BOX 52, 837 52 Bratislava 37
- Helsinský výbor pre ľudské práva na Slovensku, Baštová 5, 811 03 Bratislava