Logo

PARTNER VÁŠHO ZDRAVIASme súčasťou skupiny AGEL, najväčšieho súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

KLIENTSKE CENTRUM

045/5201 111
045/5201 245
[email protected]

O nemocnici

Ako zvládať konflikty medzi zdravotníkmi a pacientmi? AGEL štartuje pilotnú sériu školení zameraných práve na túto tému

17.10.2024

Skupina AGEL počas jesene štartuje pilotnú fázu workshopov pre zdravotníckych i nezdravotníckych zamestnancov, ktoré sú zamerané na deeskaláciu konfliktov a komunikáciu s verbálne agresívnymi či neprispôsobivými pacientmi. V prvej sérii 3 stretnutí zaškolí psychológ a lektor Mgr. Aleš Bednařík vybraných zamestnancov zdravotníckych zariadení AGEL z celého Slovenska.

„Cieľom týchto školení je pozrieť sa bližšie na to, čo vieme urobiť pre to, aby ľudia, ktorí prichádzajú do styku s pacientmi a chcú, aby pacient odchádzal spokojný, sami zostali v pohode. Mnoho pacientov totiž nedokáže vyhodnotiť odbornosť lekára či sestry, no rozhodne vie vyhodnotiť, ako sa cítil a ako sa s ním komunikovalo,“ vysvetľuje Ing. Vladimír Barjak, senior tréner z AGELu a organizátor série workshopov. Aj keď riešenie konfliktov ako zručnosť je využiteľná vo všetkých aspektoch života, zdravotníci omnoho častejšie prichádzajú do kontaktu s pacientmi, ktorí sú v psychickej nepohode a sú chorí, z čoho pramení prirodzený strach a tým aj vyššie riziko konfliktu. Zdravotníkov zase ovplyvňuje mnoho ďalších faktorov, ako nedostatočné kapacity a možnosti, vyťaženosť či únava. To všetko spolu prispieva k vytváraniu stresových situácií, čo je ideálne prostredie pre vznik neprimeraných reakcií a následný vznik konfliktu.

Lektor a psychológ  Mgr. Aleš Bednařík pracuje so zdravotníkmi už 15 rokov a vie, čím sa na dennej báze zaoberajú. „Mojou úlohou je pomôcť zdravotníkom i nezdravotníkom uvedomiť si, čo sa vlastne s konfliktami dá robiť – že je to niečo, čo vieme kontrolovať, vieme kontrolovať svoje vlastné správanie, vieme ovládať aj proces toho konfliktného rozhovoru a svojím správaním vieme ovplyvňovať aj to, ako bude reagovať druhá strana,“ vysvetľuje.  Mgr. Bednařík v rámci workshopov objasňuje, že existujú postupy, agendy a ciele, na základe ktorých sa v rámci konfliktnej situácie dokážeme dostať k dohode alebo ujasneniu. „Trebárs i toho, že sa nedohodneme, lebo aj to je možný výstup. Je to univerzálna téma, ktorá sa dotýka aj toho, akí sme ľudia v daných situáciách a je to celé o tom, ako dvaja ľudia môžu spolu vychádzať, aj keď majú rozličné potreby či ciele,“ dodáva.

„Zvládanie konfliktu a jeho vedomá deeskalácia je zručnosť, ktorá pomáha v dvoch rovinách, a to je ako spokojnosť pacienta, tak aj spokojnosť jednotlivých pracovníkov,“ hovorí senior tréner z AGELu Ing. Barjak. Spokojnosť oboch strán vedie k psychickej pohode, čím sa pre pacienta zvyšuje jeho celkový komfort a zdravotníkom prispieva k pohode v práci. „Tieto zručnosti nám uľahčujú komunikáciu. Naučiť sa to je síce práca navyše, ale v konečnom dôsledku nám zručnosti na konštruktívne zvládnutie konfliktov šetria čas, emocionálne výdavky, energiu, dokonca aj prípadné trápenie po konflikte, ak to dopadne negatívne,“ dopĺňa lektor Mgr. Bernařík.

Spokojnosť s organizovaním vzdelávacích aktivít zameraných na túto tému vyjadrili aj účastníci pilotného kurzu. „Nemocnica nám dala možnosť zúčastniť sa tohto školenia, téma ma zaujala, tak som sa prihlásil. Takéto školenie pomôže v každej jednej komunikácii, nielen primárne s pacientom, ale určite aj pri riešení problémov s kolegami,“ povedal MUDr. Martin Vrško, primár Gastrocentra v Nemocnici AGEL Košice-Šaca. „Teória nie je až tak komplikovaná, náročnejšie je však jej použitie v reálnom živote, pri riešení konkrétnej situácie. Zachovať si chladnú hlavu, zvládnuť svoje emócie a niekedy aj  ego, byť tolerantný a ústretový, to nie je ľahká úloha. Zvlášť keď je človek unavený a zažíva takéto náročné situácie príliš často. Prvým krokom k zvládnutiu však môže byť  už len to, že si človek uvedomí, ako reagoval a ako by mohol reagovať lepšie,“ dopĺňa Ing. Barjak.

V pilotnej fáze kurzu zorganizuje AGEL dohromady 3 workshopy s Mgr. Alešom Bednaříkom do konca roka 2024. Dva z nich sa odohrajú v Nemocnici AGEL Zvolen, pričom účastníci budú zo zdravotníckych zariadení AGEL na strednom a východnom Slovensku, tretí workshop sa uskutoční v Nemocnici AGEL Levice a pokryje zdravotnícke zariadenia siete AGEL na západnom Slovensku. Každý workshop trvá 4 hodiny. „Na začiatku roka 2025 načneme trošku odbornejšiu stránku veci, a to s Mgr. Janom Běhounekom, ktorý pracuje v Psychiatrickej nemocnici Bohnice a má takmer 30 rokov praxe v odbore a aj ako lektor so zameraním na zvládnutie prejavov nežiadúceho správania pacientov. Tu sa v sérii ďalších 3 workshopov už pozrieme na túto tému odbornejšie, nakoľko tento kurz bude zameraný na zvládanie konfliktných situácií s pacientmi, ktorí sú trebárs pod vplyvom drog alebo alkoholu, poprípade do hry vstupuje psychická porucha alebo patologický stav,“ dodáva na záver organizátor workshopov a senior tréner z AGELu Ing. Vladimír Barjak.

 

 

Späť